Bij Regiotaxi Haaglanden gelden een paar spelregels. Hieronder staan de spelregels duidelijk uitgelegd.

Regiotaxi Haaglanden is een vorm van openbaar vervoer. Voor reizigers die ook met de bus of trein kunnen reizen is Regiotaxi duurder dan het OV-tarief en goedkoper dan een gewone taxi. Wmo-reizigers reizen met korting en betalen voor Regiotaxi hetzelfde als voor het reizen met bus of trein. Er zit een limiet aan het reizen met korting. 

Regiotaxi haalt u op bij de voordeur en brengt u zonder overstap tot aan de deur van uw bestemming. Soms deelt u de taxi met andere reizigers. Iedereen mag reizen met de Regiotaxi.

Samen reizen

Onderweg kunnen andere mensen ook in de taxi stappen en afgezet worden. Hierdoor kan het zo zijn dat u niet in één keer naar het adres gebracht wordt waar u heen wilt. U rijdt dan maximaal 30 minuten om. U betaalt altijd alleen voor de kortste route.

Veilig en toegankelijk

Uw hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobielen, kinderwagens en rollators mogen mee in de Regiotaxi. Als u een Regiotaxi reserveert moet u wel laten weten of u één van deze hulpmiddelen meeneemt. De taxi's en rolstoelbussen voldoen aan alle veiligheidseisen. Bovendien zijn ze bijna allemaal elektrisch. Dat betekent dat ze beter zijn voor het milieu en weinig geluid maken.

Stiptheid Regiotaxi

Spreek een vertrektijd af en de Regiotaxi komt maximaal 15 minuten eerder of later. Bestel daarom uw retourrit van uw doktersbezoek pas als u klaar bent. Zo voorkomt u dat de taxi zonder u moet vertrekken als u later klaar bent. De taxi wacht 3 minuten. Als de taxi er 15 minuten na de afgesproken tijd nog niet is, dan kunt u zelf bellen met het reserveringsnummer 088 9666 000. De telefonist kijkt dan voor u wat er aan de hand is. De totale reistijd met Regiotaxi is de normale taxireistijd plus maximaal 30 minuten omrijden. Voor alle ritten geldt: boek de tijd van uw rit niet te krap - zorg dat u een half uurtje ruimte hebt.

Aankomstgarantie

Soms is er een bijzonder moment waar u niet te laat wilt komen. Bestel dan minimaal 24 uur vooraf een rit met aankomstgarantie. Regiotaxi zorgt er dan voor dat u zeker op tijd of maximaal 15 minuten te vroeg aankomst waar u moet zijn. Een rit met aankomstgarantie kunt u alleen reserveren voor de volgende gebeurtenissen:

  • begrafenis of crematie;
  • burgerlijke of kerkelijke huwelijksceremonie;
  • religieuze viering of dienst in een officieel gebouw (zoals kerk of moskee);
  • uitreiking van een koninklijke onderscheiding;
  • uitreiking van een erkend schooldiploma.

OV-aansluitrit

Wilt u verder reizen na uw reis met bus, metro of trein? Bestel dan minimaal 24 uur vooraf uw rit als OV-aansluitrit. U geeft bij het bestellen van de OV-aansluitrit door hoe laat de bus, metro of trein aankomt. Bespreek het met de telefonist als u wat langer de tijd nodig hebt om bij de taxi te komen. de taxi is er binnen een kwartier na uw aankomst bij de OV-halte en wacht op u. Als u meer dan 10 minuten vertraging hebt, dan moet u de reserveringslijn bellen (088 9666 000). de telefonisch boekt voor u een nieuwe rit als dat nodig is.

Ophalen en belservice

De chauffeur haalt u op bij de voordeur of bij de ingang van het opgegeven adres. De chauffeur belt aan en wacht 3 minuten op u. Het is handig om te weten dat de Regiotaxi eraan komt. Daarom biedt Regiotaxi u de gratis 'belservice' aan. De chauffeur belt u 5 tot 15 minuten voordat u wordt opgehaald. Hebt u de Regiotaxi Haaglanden app? In de app ziet u hoe laat de taxi er ongeveer zal zijn. 

Zorg ervoor dat u op tijd klaarstaat bij de buitendeur. Bij een flat of instelling betekent dit bij de hoofdingang. Ook de ingang van een ziekenhuis, winkelcentrum en (bus)station zien wij als 'deur'. De belservice krijgt u als uw telefoonnummer bij de ritboeking bekend is. Geef bij uw reservering het liefst uw mobiele telefoonnummer door. Daarop kunnen wij u ook bereiken als wij u ergens anders dan thuis moeten ophalen. Zo kan de chauffeur u ook bereiken om te horen waar u precies bent als hij u niet kan vinden.

Regiotaxi Haaglanden kent geen 'kamer-tot-kamer' vervoer. De chauffeur kan u helpen vanaf en tot de buitendeur op de begane grond. Bij een flat, instelling, ziekenhuis, winkelcentrum of dergelijke is de (centrale) ingang de 'deur'. De chauffeur begeleidt u dus niet tot aan de voordeur van het appartement of de afdeling in het ziekenhuis. 

Huisregels

In bijzondere situaties, zoals een besmettelijke ziekte, kan het zijn dat er extra regels of andere regels gelden. Die vindt u op deze website. De telefonist wijst u daar ook op.

In de Regiotaxi mag u niet roken, eten of drinken. Een assistentiehond mag gratis mee als we kunnen zien dat het een assistentiehond is of als hij bij uw pasgegevens staat (aanvragen bij uw gemeente). Als u de rit bestelt vertelt u dat er een assistentiehond meegaat. Andere dieren mogen alleen mee als u ze in een kleine reistas op schoot kunt houden.

Alle reizigers moeten zelfstandig kunnen reizen. Als dat niet mogelijk is door bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking, dan moet er een medische begeleider mee. U vraagt dit aan bij uw gemeente. Zodra bij uw pasgegevens staat dat u een medische begeleider hebt, reist deze gratis mee. U mag dan niet zonder begeleider reizen. De medische begeleider moet minimaal 12 jaar oud zijn en moet de hulp kunnen geven die nodig is. De medische begeleider mag zelf niet in een rolstoel zitten.

Als u dat wilt helpt de chauffeur u bij het in- en uitstappen en met het dragen van uw bagage (vanaf en tot de buitendeur op de begane grond). Als u een scootmobiel gebruikt moet u voorin instappen via de trap. Vanwege de veiligheid zet de chauffeur uw scootmobiel in de rolstoelbus. U mag daar niet op blijven zitten. Tijdens de rit zit u op een normale zitplaats. Als u moeilijk loopt of als de instap voor u te hoog is dan kunt u de transportrolstoel gebruiken. U mag zelf nooit staan op de lift.

Betalen

Als u geen Regiotaxi-pas hebt dan moet u contant betalen in de taxi of met pin. Pashouders ontvangen een formulier bij de pas. Hiermee kunt u de vervoerder toestemming geven om de ritbijdrage automatisch af te schrijven van uw rekening (dat noemen we incasso). Daarvoor is één keer uw toestemming nodig. Als u toestemming hebt gegeven dan betaalt u iedere maand per automatische incasso. Pashouders die toestemming voor incasso hebben gegeven, kunnen zelf op hun ritportaal de gereden ritten zien. Op verzoek kunt u een overzicht van alle gereden ritten per post ontvangen.

We willen u dringend vragen om via automatische incasso te betalen. Zo houden we reizen met de taxi veilig. Hebt u daar een vraag over of wilt u het formulier ontvangen om toestemming te geven? Bel dan het informatienummer 088 9666 011.

Als u niet per automatische incasso kunt betalen dan heeft Noot voor u nog een andere betaalmogelijkheid: door geld te storten op uw pasnummer. Iedere keer dat u een rit maakt, worden de ritkosten van dat bedrag afgehaald. U krijgt aan het eind van de dag een e-mail. Daarin staat hoeveel euro er van uw bedrag is afgegaan door de rit en wat er over is. Als er minder over is dan 10 euro, dan stuurt Noot u een e-mail. Op die manier kunt u op tijd het bedrag (laten) aanvullen. Wilt u hiervan gebruikmaken of wilt u meer informatie? Bel dan het informatienummer 088 9666 011.

Geeft u geen toestemming voor incasso en maakt u geen gebruik van de vooruitbetaalservice dan betaalt u de rit in de taxi.

Deze huisregels en de voorwaarden voor vervoer kunt u nalezen in het vervoerreglement (zie onderaan deze pagina).

Man in taxi wordt geholpen bij omdoen autogordel

Meeting Points

Vervoer is ook mogelijk van en naar speciale Regiotaxi-haltes, dit noemen we Meeting Points. Deze zijn te herkennen aan een haltepaal met het logo van Regiotaxi Haaglanden. Meeting Points zijn te vinden op openbare plekken waar veel mensen samenkomen, zoals winkelcentra. Omdat die vaak meer in- en uitgangen hebben, is het handig dat er een vaste plek is (Meeting Point) waar je kunt afspreken. De plek waar deze haltes staan vindt u hier of u kunt ernaar vragen bij de telefonist. Bij de reservering noemt u de naam van het Meeting Point waar u opgehaald wilt worden of u laat u adviseren door de telefonist.

Tijdig afzeggen

Als u een rit gereserveerd hebt maar de reis toch niet doorgaat, dan vragen wij u vriendelijk om de rit op tijd af te zeggen. Zo komt de taxi niet voor niets. U belt naar de reserveringslijn om de rit te annuleren. Als u een rit niet op tijd afzegt of vaker vergeet een rit te annuleren kan het zijn dat u een boete krijgt van 15 euro.

Vervoerreglement

Alle informatie over huisregels en voorwaarden kunt u lezen in het Vervoerreglement Regiotaxi Haaglanden.
U kunt hier het Vervoerreglement Regiotaxi Haaglanden downloaden.